Ruud van der Meer, schoolopleider AOS West-Brabant regio oost
Naar aanleiding van zijn onderzoek naar de ervaringen met het opleidingstraject Opleiden in de School
1. Waarom heb je zoveel tijd en energie in dit onderzoek gestoken?
‘Als schoolopleider voor het Opleiden in de School (OidS) coach ik, samen met anderen, studenten op de stageschool. De organisatie van de OidS-bijeenkomsten voor studenten en werkplekbegeleiders is een onderdeel daarvan. Hiervoor hanteren we een specifieke didactiek. Vanzelfsprekend vind ik het belangrijk dat deze methode van werkplekleren in de praktijk wérkt – zeker in de opinie van onze studenten. Maar tijdens begeleidingssessies verzuchtten zij dat ze vergeleken met studenten uit het reguliere traject zo hard moeten werken. Ik vroeg me af of dat écht zo is. Het programma dat wij aanbieden moet goed zijn en integer – en studenten zouden dat ook zo moeten ervaren.’
2. Wat is de boodschap die je wilt overbrengen met dit onderzoek?
‘Stel dat OidS-studenten inderdaad harder moeten werken, voelen ze zich dan uiteindelijk beloond voor die extra inspanning? Eigenlijk wel, luidt het antwoord. Of dat harder werken een objectieve of een subjectieve waarneming is, maakt me niet veel uit. Het OidS-traject levert hun wat op – en dat telt. Als de studenten die ik heb geïnterviewd hun opleiding zouden moeten overdoen, zouden ze opnieuw kiezen voor het OidS-traject. In een metaforische vraag heb ik twee opties verwoord: rij je in een Mercedes of in een Volkswagen? “Ik rij in een Mercedes”, is het antwoord. Studenten uit het reguliere traject, de lerarenopleiding, rijden volgens de OidS-studenten in een Volkswagen.’
3. Kun je collega-schoolopleiders aanraden om hun onderzoek te publiceren? Zo ja, waarom?
‘Ik vind het belangrijk om mezelf continu professioneel te blijven ontwikkelen, dat wil ik vooropstellen. Het is ook mooi dat ik met mijn inspanning een gefundeerd antwoord heb op de vraag van studenten en collega’s. Ik deel mijn bevindingen nu volop met collega’s binnen en buiten de AOS West-Brabant. Dat gebeurt informeel, maar ook structureel in kernteambijeenkomsten en de kenniskring van het lectoraat werkplekleren van de lerarenopleiding. In die kenniskring vervolg ik nu mijn onderzoek om onze didactiek verder te analyseren en ontwikkelen. Toekomstige resultaten zullen we weer zo veel mogelijk delen, misschien ook weer via Script. Onderzoek doen kan niet zonder publicaties van anderen.’