Interview met schoolopleider Ruud van der Meer over zijn onderzoek naar de ervaringen met het opleidingstraject Opleiden in de School: Meer inspanning - maar ook grotere beloning.
‘Studenten geven unaniem aan dat zij zich in het OidS-traject beter geschoold voelen dan collega-studenten. Ze beschrijven het onderscheid als rijden in een Mercedes of een Volkswagen Polo’
Als schoolopleider coacht Ruud van der Meer zowel studenten als werkplekbegeleiders die studenten begeleiden op hun stageplek. In de Academische Opleidingsschool (AOS) is sprake van werkplekleren – waarbij studenten alleen de stage buiten het opleidingsinstituut volgen – of Opleiden in de School (OidS), dat stage en theorie combineert. Als route voor het opleiden van docenten zou OidS in de opinie van studenten zwaarder zijn dan het reguliere traject. Van der Meer wilde weten waarop deze ervaringen zijn gebaseerd. Hij onderzocht de achterliggende factoren van het programma, de efficacy en de didactiek. Over mogelijke gevolgen van de verschillen interviewde hij docenten en studenten.
Bij de twee trajecten blijken het opleidingsprogramma, de inhoud en toetsmatrijs identiek. Verschillen worden gevonden in urenverdeling, uitvoering en beoordeling. Wat betreft efficacy wijst onderzoek voorzichtig naar een hogere doeltreffendheid bij het OidS-traject. De gevolgde didactiek is verbonden met de couleur locale van de stageschool en heeft gevolgen voor de autonomie van de student binnen het werkplekleren. De samenwerking van alle betrokkenen op de werkplek lijkt ook een aanzienlijke invloed te hebben. Aan de hand van deze, voor het leerproces betekenisvolle factoren kunnen leertrajecten worden verbeterd.
Lees meer...