Ga terug naar de homepage van Script

  • Home
  • Script! Onderzoek
    • Script! Publicaties
    • Script! Talks
    • Script! Student Talk
    • Script! Interview
    • Script! Dialoog
    • Script! Themabundel
  • Academische opleidingsscholen
  • Over Script!
    • Doel
    • Deel ook onderzoek
    • Op de hoogte blijven
    • Redactie

Terug naar uw resultaten

Nieuw

Meer inspanning - maar ook een grotere beloning

De subjectieve ervaring van studenten bij het Opleiden in de school

Gepubliceerd op: 16 jan 2019

Interview met schoolopleider Ruud van der Meer over zijn onderzoek naar de ervaringen met het opleidingstraject Opleiden in de School: Meer inspanning - maar ook grotere beloning. 

‘Studenten geven unaniem aan dat zij zich in het OidS-traject beter geschoold voelen dan collega-studenten. Ze beschrijven het onderscheid als rijden in een Mercedes of een Volkswagen Polo’

Als schoolopleider coacht Ruud van der Meer zowel studenten als werkplekbegeleiders die studenten begeleiden op hun stageplek. In de Academische Opleidingsschool (AOS) is sprake van werkplekleren – waarbij studenten alleen de stage buiten het opleidingsinstituut volgen – of Opleiden in de School (OidS), dat stage en theorie combineert. Als route voor het opleiden van docenten zou OidS in de opinie van studenten zwaarder zijn dan het reguliere traject. Van der Meer wilde weten waarop deze ervaringen zijn gebaseerd. Hij onderzocht de achterliggende factoren van het programma, de efficacy en de didactiek. Over mogelijke gevolgen van de verschillen interviewde hij docenten en studenten.

Bij de twee trajecten blijken het opleidingsprogramma, de inhoud en toetsmatrijs identiek. Verschillen worden gevonden in urenverdeling, uitvoering en beoordeling. Wat betreft efficacy wijst onderzoek voorzichtig naar een hogere doeltreffendheid bij het OidS-traject. De gevolgde didactiek is verbonden met de couleur locale van de stageschool en heeft gevolgen voor de autonomie van de student binnen het werkplekleren. De samenwerking van alle betrokkenen op de werkplek lijkt ook een aanzienlijke invloed te hebben. Aan de hand van deze, voor het leerproces betekenisvolle factoren kunnen leertrajecten worden verbeterd. 

Lees meer...

 

 

 

Download direct de volledige publicatie

Online de samenvatting in PDF de volledige publicatie.

Download volledige paper (PDF)
  • Delen via:
Lees meer

« Vorig resultaat

Volgend resultaat »

0 reactie(s)

Plaats een reactie
Toon meer reacties

Plaats je reactie

X Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.
Gerelateerde informatie

« Vorig resultaat

Volgend resultaat »

Filter op onderwerp

  • Opleiden in de school
  • Bachelor-opleiding leraren
  • Havo en vwo
  • Masteropleidingen leraren
  • Vmbo (inclusief mavo)
  • AOS West-Brabant
  • AOS Midden-Brabant
Onderzoeker

Ruud van der Meer

Schoolopleider en docent kunstvakken Cambreur College

Populaire artikelen

Script! Talk

To teach is to learn

Script! Talk

Script!-Talk: Formuleren kun je leren

Script! Talk

Script-Talk: Contextonderwijs in bètavakken als inspiratiebron

Script! Talk

Een equilibrium in de (academische) opleidingsschool

Script! Talk

The game continues! Op het vmbo

Houd mij op de hoogte

Schrijf je in voor

  • Script!

  • Home
  • Script! Onderzoek
  • Academische opleidingsscholen
  • Over Script!
  • Service

  • Omo.nl
  • Disclaimer
  • Contact

  • Jos Hulsker
  • T: (013) 595 55 00
  • E: script@omo.nl
  • Copyright © 2019 Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Alle rechten voorbehouden.
  • Script! is een initiatief van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs