Ga terug naar de homepage van Script

  • Home
  • Script! Onderzoek
    • Script! Publicaties
    • Script! Talks
    • Script! Student Talk
    • Script! Interview
    • Script! Dialoog
    • Script! Themabundel
  • Academische opleidingsscholen
  • Over Script!
    • Doel
    • Deel ook onderzoek
    • Op de hoogte blijven
    • Redactie

Terug naar uw resultaten

Script! Publicatie

De regels van de school tegen de codes van de straat

Een reflectie op het tegengaan van de straatcultuur op het Jeroen Bosch College

Gepubliceerd op: 4 okt 2017

'Cruciaal is dat zowel de regels als de sancties voor iedereen helder en voor elke leerling gelijk zijn'

Inleiding

‘Ja maar mevrouw,’ zei een leerling, ‘u heeft geen respect voor mij. Dan hoef ik niet naar u te luisteren.’ Hilde de Man blijkt niet de enige docent op het Jeroen Bosch College die zich afvraagt hoe te reageren op dergelijke opmerkingen. ‘Tijdens teamvergaderingen bekenden collega’s het lastig te vinden een groepje leerlingen aan te spreken. Het vermoeden werd geuit dat hun gedrag werd ingegeven door de straatcultuur.’ Collega’s steunen elkaar, maar daarmee is het probleem niet opgelost. ‘Leerlingen kopieerden het probleemgedrag of hadden er last van. Dat gaf de doorslag om er mijn onderzoeksproject van te maken en beleid te ontwikkelen voor het omgaan met straatcultuur op school.’

Heftige reacties

Zijn de omgangsvormen van de straat werkelijk doorgedrongen in de klas? En als dat zo is, waarom vinden docenten dat zo hinderlijk? Antwoorden op deze vragen zoekt ze in de literatuur. In Van de straat omschrijft van Strijen (2011) straatcultuur als een ‘gezamenlijk gedragen gevoel onder groepen jongeren’ dat zich vertaalt in afwijkende opvattingen, gedragingen, normen en waarden. Een eigen taalgebruik kan er onderdeel van zijn. Kenmerkend is de weigering zich te conformeren aan gangbare maatschappelijke richtlijnen. Dat uit zich in verzet tegen personen en instanties die ‘het gezag’ vertegenwoordigen.

De Man herkent het wel. ‘Regelmatig had ik te maken met leerlingen die de les probeerden te verstoren. Ze provoceerden en hadden een grote mond. Hen aanspreken op hun gedrag lokte soms heftige reacties uit. Zo gooide een leerling die ik een onvoldoende gaf ooit een stoel door het lokaal.’ Hans Kaldenbach wordt gevraagd om op school een training te geven over omgaan met straatcultuur. Zowel docenten als ondersteunend personeel kunnen vrijwillig deelnemen. ‘Zo kon ik meteen peilen hoe sterk het thema leefde onder collega’s. Vooral de rollenspelen met acteurs werden als leerzaam ervaren omdat ze ons confronteerden met onze vooroordelen.’

Lees meer...

 

Download direct de volledige publicatie

Online de samenvatting in PDF de volledige publicatie.

Download volledige paper (PDF)
  • Delen via:
Lees meer

« Vorig resultaat

Volgend resultaat »

1 reactie(s)

Plaats een reactie
  • Marcel van Loo - 04-10-2017 | 10:31

    Relevant onderzoek. Goede opstap naar samen bouwen aan de school.

    Reageren Reageren met quote
Plaats een reactie
Toon meer reacties

Plaats je reactie

X Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.
Gerelateerde informatie

« Vorig resultaat

Volgend resultaat »

Filter op onderwerp

  • Mentoraat, coaching en decanaat
  • Bachelor-opleiding leraren
  • Vmbo (inclusief mavo)
  • AOS Midden-Brabant
Auteur

Hilde de Man

Jeroen Bosch College

Populaire artikelen

Script! Talk

To teach is to learn

Script! Talk

Script!-Talk: Formuleren kun je leren

Script! Talk

Script-Talk: Contextonderwijs in bètavakken als inspiratiebron

Script! Talk

Een equilibrium in de (academische) opleidingsschool

Script! Talk

The game continues! Op het vmbo

Houd mij op de hoogte

Schrijf je in voor

  • Script!

  • Home
  • Script! Onderzoek
  • Academische opleidingsscholen
  • Over Script!
  • Service

  • Omo.nl
  • Disclaimer
  • Contact

  • Jos Hulsker
  • T: (013) 595 55 00
  • E: script@omo.nl
  • Copyright © 2019 Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Alle rechten voorbehouden.
  • Script! is een initiatief van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs