Ga terug naar de homepage van Script

  • Home
  • Script! Onderzoek
    • Script! Publicaties
    • Script! Talks
    • Script! Student Talk
    • Script! Interview
    • Script! Dialoog
    • Script! Themabundel
  • Academische opleidingsscholen
  • Over Script!
    • Doel
    • Deel ook onderzoek
    • Op de hoogte blijven
    • Redactie

Terug naar uw resultaten

Script! Talk

The game continues! Op het vmbo

Serious games in het rekenonderwijs

Gepubliceerd op: 4 jul 2014

De literatuur suggereert dat ‘serious games’ erg geschikt kunnen zijn om basisvaardigheden in te oefenen, omdat deze spellen leerlingen meer motiveren en omdat ze door interactiviteit rekendidactisch sterk staan. ‘Serious games’ geven, met andere woorden, een hedendaagse vorm aan een basispijler van het rekenonderwijs, het oefenen van basisvaardigheden tot die quasi-automatismen worden.

De praktijkwaarde van dit onderzoek vloeit voort uit de selectie van spellen die vrij beschikbaar zijn op internet en die direct verbonden kunnen worden met de rekenmethoden die gangbaar zijn in het Nederlands voortgezet onderwijs.

In 2 pilotonderzoeken waarbij steeds een groep leerlingen hun rekensommen met behulp van serious games oefent, vergeleken wordt met een groep die op een meer conventionele manier met pen en papier rekent, worden hoopvolle aanknopingspunten gevonden. Zo verbeteren  rekenscores, oefenen leerlingen langer, en lijken vooral  jongens en jongere kinderen van het experiment te profiteren. 
Tijd om meer zekerheid te verwerven en het onderzoek breder te trekken door het op meerdere OMO scholen uit te zetten. Met een grotere doelgroep behoort het vinden van een significant resultaat tot de mogelijkheden.  Het experiment zal op negen scholen gaan lopen van september tot en met december 2015. Het aanmelden voor deelname aan het onderzoek is nog mogelijk, mits één docent met minimaal twee vergelijkbare (brug)klassen kan deelnemen. 

Naast het streven een zinvolle bijdrage aan de Nederlandse literatuur te leveren, wordt de wens uitgesproken dat leerlingen en hun docenten meer plezier aan hun rekenlessen beleven. 
Serious games in de rekenles: reken op motivatie!

 
  • Delen via:
Lees meer

« Vorig resultaat

Volgend resultaat »

Gerelateerde artikelen

1 reactie(s)

Plaats een reactie
  • Saskia Daamen - 15-07-2014 | 22:20

    Jacqueline, een prachtige presentatie naar aanleiding van je twee jaar onderzoek op Pleincollege Nuenen, met vernieuwde kansen om significante verschillen aantoonbaar te maken vanuit een breder kader.

    Reageren Reageren met quote
Plaats een reactie
Toon meer reacties

Plaats je reactie

X Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.
Gerelateerde informatie

« Vorig resultaat

Volgend resultaat »

Filter op onderwerp

  • Informatica/Onderwijs en ICT
  • Rekenen
  • Algemene didactiek
  • Differentiatie
  • Onderwijskundige vernieuwing
  • Professionalisering leraren
  • Schoolgebonden onderzoek
  • Vmbo (inclusief mavo)
presentator

Jacqueline Landa

docent, onderzoeker Eckart College

Populaire artikelen

Script! Talk

To teach is to learn

Script! Talk

Script!-Talk: Formuleren kun je leren

Script! Talk

Script-Talk: Contextonderwijs in bètavakken als inspiratiebron

Script! Talk

Een equilibrium in de (academische) opleidingsschool

Script! Talk

The game continues! Op het vmbo

Houd mij op de hoogte

Schrijf je in voor

  • Script!

  • Home
  • Script! Onderzoek
  • Academische opleidingsscholen
  • Over Script!
  • Service

  • Omo.nl
  • Disclaimer
  • Contact

  • Jos Hulsker
  • T: (013) 595 55 00
  • E: script@omo.nl
  • Copyright © 2019 Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Alle rechten voorbehouden.
  • Script! is een initiatief van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs