Besmetting met het onderzoek-virus

Zou je je collega’s aanraden om ook een lezing te houden en waarom?

Ik zou mijn collega’s zeker aanraden een lezing te houden. Het voorbereiden en het houden van een lezing dwingt je om heel kritisch te zijn op je eigen werk. Je wordt als het ware gedwongen alle genomen stappen opnieuw te doorlopen en te zorgen dat je boodschap duidelijk is voor je toehoorder. 
De geboden ondersteuning van OMO door professionals op het gebied van communicatie en vormgeving is ook een pre. Het is erg leuk om met hen te mogen werken.
 

Wat is in essentie de reden waarom je zoveel moeite wil doen voor het type onderzoek dat je doet?

Besmetting met het onderzoek-virus. Ik wil gewoon weten hoe het precies zit met de serious games op het gebied van rekenen. Omdat ik in de bestaande Nederlandse literatuur geen overtuigend bewijs kon vinden van de werking van de rekenspellen binnen het voortgezet onderwijs, ben ik het zelf gaan onderzoeken. In eerste instantie bleek mijn doelgroep te klein voor significant bewijs. In ronde 2 trof ik opnieuw ambivalente resultaten. Drie keer is scheepsrecht: een goed en gecheckt draaiboek voldoende breed opgezet moet resultaat geven. Ik ben benieuwd en deel graag de bevindingen.
 

Wat is de boodschap die je in je lezing wilt overbrengen?

Maak het leuk en het gaat werken! Vertaald naar rekenen en serious games betekent dit: een leerling gaat langer en gemotiveerder zijn of haar rekenwerk oefenen als dit op een manier wordt aangeboden die aanspreekt. Dit blijken rekenspellen te doen. Rekenspellen motiveren en dagen uit. Leerlingen vinden het een fantastische afwisseling, en willen lang en geconcentreerd oefenen! 
En dat sluit naadloos aan bij het leerproces van het rekenen. De literatuur toont dat juist het stukje automatiseren het heikele punt in het leerproces van het rekenen is.  
 
Betere rekenresultaten komen straks als geroepen. Het zou geweldig zijn wanneer onze leerlingen hun rekenniveaus gaan halen!  En dat dan ook nog op een manier die leuk is voor docent en leerling.